Infrahanke
Kupittaan kärjen infrahankkeeseen kuuluvat Helsinginkadun ja rautatien ylittävä kansi, hybridipysäkönti. Samalla kun alue rakentuu ja uudistuu vaiheittain, myös infra ja liikennöintiratkaisut mullistuvat. Helsinginkadun uudelleenlinjaus ja muuttaminen bulevardiksi tuo alueelle keskustamaista ilmettä ja viihtyisyyttä.
Infrahanke kehittää Tiedepuistoa laajalti
Infrahanke sijoittuu Kupittaan rautatieaseman läheisyyteen, Joukahaisenkadulta Helsingintien yli Kupittaan kärjen ytimeen. Nykyisin alue koostuu teollisuus- ja liikerakennuksista, joista osa on jo purettu. Hankkeen myötä alueen infra uudistuu tukien Tiedepuiston kehittymistä.
Suunnittelualue luo liikenteellisesti ja toiminnallisesti kokoavan keskuksen kahden erillisen kaupunginosan välille: uudistusten myötä Itäharju yhdistyy luontevasti Tiedepuiston alueeseen, ja vanhat teollisuusrakennukset sekä joutomaat korvautuvat asuin-, palvelu- ja toimistotiloilla. Kupittaalle tullaan rakentamaan jatkossakin korkeita rakennuksia.

Kansirakenne ja liikkumishubi
Helsinginkadun ja junaradan ylittävä laaja kansi yhdistää Kupittaan ja Itäharjun liikenteellisesti toisiinsa. Kansi vahvistaa alueen asemaa liikenteellisenä solmukohtana ja luo alustan joukkoliikennekäytävälle, joka palvelee myös jalankulkua ja pyöräilyä. Kannen ympäristö kuuluu kaupungin maanomistusalueelle ja siihen on suunniteltu myös uusia palveluja.
Pysäköinti alueella toteutetaan hybridipysäköintinä, joka koostuu pysäköintilaitoksesta ja liikkumishubista. Seitsemän kerroksinen laitos sijaitsee Kalevan rampin vieressä tarjoten monipuoliset pysäköintimahdollisuudet. Liikkumishub yhdistää liikkumisen eri muodot Helsinginkadun ja kannen tasolla.
Kaupunkielämään sopiva ympäristö
Infrahanke mahdollistaa alueelle kaupunkielämään sopivan liikkumisympäristön. Helsinginkatu linjataan uudelleen nykyisen Teollisuuskadun paikalle, jolloin radan ja kadun väliin jää lisää tilaa. Katu muutetaan bulevardimaiseksi, ja sen varrelle tulee reilusti tilaa jalankulkijoille. Pysäköinti ohjataan keskitettyyn hybridilaitokseen sekä kortteleiden alle.
Reittien varrelle ja aukiolle tuodaan paikkoja pysähtymiseen ja oleskeluun. Laadukas ja vehreä ympäristö houkuttelee alueelle. Kivijalkatilojen edustoilla on tilaa terasseille.
Tavoite on, että alue on elävä ja virkeä vuoden ja vuorokauden ympäri.

Kupittaan kärki rakentuu yhteistyöllä
Valtaosa Kupittaan kärjen alueen kiinteistöistä on kaupungin omistuksessa, mutta alueella on myös yksityisessä omistuksessa ja vuokrahallinnassa olevia alueita sekä valtion Väylävirastolle kuuluva raidealue.
Kupittaan kärki toteutetaan kumppanuushankkeena, jonka osapuolina ovat Turun kaupunki, YIT, Lundén Architecture Company ja Renell Käppi Arkkitehdit. Kupittaan kärjen hanketta johtaa Turun teknologia- ja tiedepuisto Oy.

Kaavoitus ja lisähankkeet
Alueella on vireillä Kupittaan kärki 76-2023 -asemakaavamuutos, joka kattaa Itäharjun ja Kupittaan kaupunginosat. Asemakaava-alueen kokonaisala on 17,2 hehtaaria, ja kokonaiskerrosala ilman maanalaisia tiloja on noin 315 650 kerrosneliötä. Kehityshanke laajentaa nykyistä asemakaavaa noin 125 500 kerrosneliön verran.
Infrahankkeen kokonaisuuteen sisältyvät optiot ovat erikseen tilattavia kokonaisuuksia allianssin suunnitteluun ja toteutukseen. Lisähankinta pitää sisällään alueelle suunniteltavia töitä, jotka toteutetaan osana allianssia. Kaupunki voi myös päättää infrahankkeelle tilattavasta lisäkannesta, jos se nähdään tarpeelliseksi. Lisäkansi käsittää peruslaajuuden ylittävät kansirakenteet.
Raidehankkeet kasvun mahdollistajina

Raiteilla kohti kestävää kasvua
Merkittävä osa Kupittaan kärjen alueen joukkoliikennesuunnitelmaa, liikennöintiä ja viihtyisyyttä on suunnitteilla oleva raitioliikenne.
Raitiotie yhdistää Tiedepuiston Turun muihin kasvaviin alueisiin, keskustaan ja satamaan. Hanke on olennainen osa Turun kaupungin hiilineutraaliustavoitteita sekä laadukkaan joukkoliikenteen ja asumisen kehittämisen tavoitteita. Hanke on suunnitteluvaiheessa.

Länsirata liittää pääkaupungin Turkuun
Suunnitelmissa oleva Länsirata on Helsingin ja Turun välille suunniteltu nopea raideyhteys.
Länsiradan tavoitteena on lisätä matkustamisen mukavuutta ja tuoda uusia mahdollisuuksia seudun kasvuun ja kehitykseen. Sen myötä Turku liittyy tiiviimmin osaksi pääkaupunkiseudun työssäkäyntialuetta.

Keskustan ratayhteyden kehitys
Turun henkilö- ja tavararatapihoja kehitetään rakentamalla Kupittaan ja Turun keskustan väliin kaksoisraide.
Kupittaa–Turku-ratahankkeen myötä tehostetaan ja lisätään raideliikenteen kapasiteettia alueella sekä koko rantaradalla. Lisäksi tavoitteena on parantaa esteettömyyttä ja turvallisuutta Turun rautatieaseman laiturialueilla. Hanke valmistuu vuonna 2026.